In med ljuset

Nu är nog adventsljusstakar och julstjärnor bortplockade i många hem, och istället plockar vi in andra lampor. Jag plockar in mina gamla lampor som jag hade uppe tidigare, men många vill nog förnya sig med nyinköp. Jag har gjort ett kollage med lampor från Broarne, några hittar du i deras reaflik och som vanligt är lagret begränsat.

Jag har under helgerna läst böcker i design och arkitekturishoria, verkligen intressant. Anledningen är att sedan i höstas läser jag Inredning och Försäljning som Yrkeshögskola, och vi har fått juluppgifter och läser bla boken Hemmet av Rybczynski. Boken förklarar hur Holländarna under 1600-talet var en stormakt i Europa och föregångarna till vår tids typ av hem för en familj, vidare får man också veta att lampan med gaslåga inte kom att användas förrän i mitten av 1800-talet. Livet förändrades rejält när man fick ett starkare sken, och man kunde göra saker även när mörkret lagt sig.


reservation att fel kan förekomma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback