Utveckla din kreativitet

Med det nya året tänkte jag inspirera och bidra till att du utvecklar din kreativitet. Tanken är att det samtidigt ska bli underlag till den bok ... som jag kommer att jobba med under året.

Jag har funnit ro i att virka.
Jag är tokig i mormorsrutor, och man kan göra många olika saker med rutorna.
Bestäm dig först för att lära dig virka rutor. Använd restgarner, eller köp nya. Du kan välja mellan olika material, bomull, akryl eller ull, bara du bestämmer dig för ett material till din första ruta.
Det är just det. Man gör EN ruta. Inga stora projekt, nöj dig med att göra en ruta och lär dig göra olika typer av maskor, Luftmaskor, Smygmaskor och Stolpar/Halvstolpar. Och var nöjd med det.
Känner du att det går bra för dig, gör du flera, men man behöver inte bestämma i förväg vad det ska bli.

Jag har också testat att virka med melerat garn och då behöver du inte tänka på att fästa garnet efteråt.

Virkbeskrivning till mormorsrutor med tydlig beskrivning och bilder. 

Jag har gjort handledsvärmare då behövs 4 rutor/hand.
Till ett pannband behövs 5 rutor.
Ibland vill man göra större rutor, och då är det bara att virka på ytterligare ett varv.

Vilken virknål du ska använda ser du på banderollen på garnet. Jag virkar mest med 3,5 och 4mm.
Ett bra bomullsgarn är Soft Cotton, och som melerat ullgarn är Raggsocksgarn bra, akrylgarnet Freja finns i många färger.

Handledsvärmaren ovan har jag virkat ihop rutorna med fasta maskor, då blir sömmarna något upphöjda,
till filten nedan, som är tänkt till en barnvagn, har jag sytt ihop rutorna från baksidan, då blir sömmarna plattare.
Välj vilket som passar dig bäst.

När du blivit varm i kläderna och vill ge dig på större projekt rekommederar jag att du går in på www.garnstudio.com där kan du hitta många fina virkbeskrivningar gratis.
Ett av mina favoriter är denna tjusiga kjol.

Lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback