Första dagen...

... på det nya året, det nya decenniet är snart till ända.

Vi hade en god, trevlig och mysig nyårsafton, och den varade till en stund in på det nya året. Mannen fick nyligen ett spel i födelsedagspresent "oogah chacka" som vi spelade i flera timmar i går kväll. Det går ut på att det ena laget sjunger första raderna i en låttext och det andra laget ska komma på resten. Jättekul! Måste nog bara påpeka att det ena laget (tjejjerna) var strået vassare än killarna!

Idag har jag varit helt slut, och inte alls känt mig i form - men jag har inte varit bakis.
Det började med att jag skulle montera upp vår nya KULLA kökslampa, och jag fick ström i mig (det är inte första gången..) då jag skulle måtta in hur lång sladden behövde vara mellan uttaget vid väggen och kroken där lampan ska hänga. Jag var så försiktig - och ändå hände det!
Dessutom fick jag den tunga lampskärmen på ena foten då jag stod på bordet och skulle montera. (Nu är foten svullen så  jag kan inte ha vanliga skor på mig...)
Men nu sitter lampan där och den är stor, stilren och maffig, vi kommer att trivas bra med den.

Efter att jag tagit igen mig lite fortsatte jag med att plocka ner julsakerna från julgranen, och klippte ner den i mindre delar för att sedan asa ut den till "grönsakslandet" där vi får göra en brasa och ev grilla korv med "granbarrskrydda".
Det är skönt att den är ute nu, men vi hade nog "den grannaste granen i stan". Synd bara att de nedersta grenarna var så långt ner att det var svårt att vattna den, därför barrade den för tidigt i år igen.

Lunchen fick bli rester från gårdagen; Baconlindad fläskfile med örtrand med rostade rotfrukter och kantarellsås - mumsigt (tyckte i allafall vi vuxna)

Senare på eftermiddagen tog jag mig en sovstund i soffan, efter att jag tittat på Ola Skinnarmos Expedition att ta sig genom NordOstpassagen vid Arktis. Jag tyckte det var mycket intressant, och jag tyckte mig känna igen en kille från mina hemtrakter i Göingebygden - framförallt på dialekten. Ola härstammar ju också från mina trakter på ett sätt, eftersom hans morfar bodde en mil härifrån.

Yngsta dottern och jag fixade kvällsmat, det fick bli äggröra och bacon med rödbetssallad. Lagom till På spåret fixade vi efterrätten som blev Världens bästa kladdkaka med grädde, vaniljglass och hallonsorbé.

Världens enklaste/snabbaste/godaste
KLADDKAKA


Smält 100gr smör i micron och tillsätt därefter 2 ägg i samma skål.
Blanda 3dl strösocker och 2dl vetemjöl med 4 msk kakao och 1 msk vaniljsocker.
Blanda ihop de torra ingredienserna med de "blöta" med en slev.
När smeten känns riktigt blandad läggs den i en siliconform.
Grädda den i micron, full effekt i ca 5 minuter.
Kakan är färdig när den stelnat något uppepå.

Ta då ut kakan och låt svalna lite.
Servera med glass, grädde och ev bär.
På sommaren föredrar vi vaniljyoghurt och jordgubbar eller fruktsallad till. 

Hoppas ni får mycket glädje av receptet under det nya året!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback