En stund för mig själv

Jag tar en stund för mig själv vid frukosten, och läser ett kapitel av denna härliga bok. Hittade den på REA i höstas, och det är lite meditation och salva för själen. Må bra inifrån -101 enkla sätt att förändra ditt liv.. Enkla saker, kostar minimalt, lätt att hinna med. Jag tar med mig mycket in i mina tankar och jag tycker det är så intressant. En bra start på dagen.

Från baksidan:
Sluta kämpa mot vågen och börja leva ditt liv!
Nyckeln till en bra, sund, attraktiv och förnuftig kropp är att förändra sig själv inifrån och ut. För att de fysiska förändringarna ska bli varaktiga måste även känslor och tankar förändras. Först då kan man sluta kämpa mot vågen och i stället börja leva ett rikt och tillfredsställande liv.
I Må bra inifrån berättar Victoria Moran med humor och insikt om hur hon lyckades förändra inte bara sitt utseende utan också sitt liv. Det krävs mod att möta världen och du måste våga ta risker för att skapa balans och harmoni i tillvaron ochi din kropp, säger hon. Ta hand om vardagens små förtretligheter innan de växer till stora orosmoln. Pyssl om dig själv när livet känns tufft. Nya möjligheter visar sig när du tillägnar dig en ny och ljusar syn på tillvaron, hittar din inre kraft och skaffar dig andra och sundare vanor som är anpassade till just dig och din situation.



bild: Boken Må bra inifrån, på min tavelhylla i köket.


Det 45e kapitlet inleds:
Ta med alla sex smakerna i varje måltid. Ge din kropp de smaker som talar om för den att den har fått mat. Alltså ett av skälen till att människor äter för mycket är att de flesta av oss inte får i oss alla sex smakerna - sött, salt, bittert, surt, starkt och strävt - i alla våra måltider. Intressant eller hur? För att kroppen ska uppfatta att den fått i sig allt den behöver och du ska känna mättnadskänsla behöver den inte bara sött och salt (som vi mest stoppar i oss)...

De olika smakerna
Bitter - bladgrönsaker, citrusskal, gurkmeja
Starkt - ök, vitlök, kajennpeppar, ingefära
Strävt - bönor, äpplen, kål, potatis
Surt - citron, inlagda grönsaker, yoghurt, tomater, plommon

Traditionell chutney innehåller alla smaker och smakar gott till många olika rätter, det finns ju också smaksatt chutney....


Not: Jag har hela tiden tanken i mitt huvud att jag måste bli mindre. Jag har varit med i viktväktarna och det funkade efter de två första graviditeterna, men efter den tredje har jag inte orkat räkna points. Det tar sån energi, och jag orkar inte lägga kraft på det.
Det borde finnas något enklare - Ja, GI, där slipper man räkna, och det är bara att byta bort kolhydraterna. Det funkar i ca två veckor. Sötsuget borta och jag känner mig jätteduktig, sedan ska man lägga till lite kolhyd, och då är det kört, får jag lite vill kroppen ha mer - och sötsuget kommer tillbaka.
Trots att jag har energi i huvudet är kroppen alltid trött, jag har tidigare varit flitig löpare i skog och mark. Men det är krångligare när man ska planera in det med tre barn, som ännu inte klarar sig själva hemma. Jag hittar så många orsaker till att inte ge mig ut. Promenader då - ja, jo men tar det verkligen lika bra?? Datorn lockar mer, det finns så mycket att lära sig, så mycket jag skulle vilja göra.
Det enda rätta är väl som Stephan Rössner sa på en föreläsning jag lyssnade till häromåret - det är inkomsterna (maten) minus utgifterna (motionen) som blir summan, pricis som i all matematik. Därför har jag ätit några vindruvor till lunch idag... Hur bra blir det då???
Jag återkommer säkert i frågan.

Kommentarer
Postat av: Agge

Hoppas du haft en bra dag. :)

Postat av: InneoUte-Malin

Verkligen tänkvärt! Den ska jag skriva upp på önskelistan! :-)

2009-02-11 @ 19:14:00
URL: http://inneoute.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback