Tjusigt i silver

Som jag berättat tidigare har jag gått på silversmideskurs i vinter, nästa vecka avslutas kursen för denna terminen, och den fortsätter till hösten. Jag längtar redan...

Vad jag har förstått finns det olika sorters silversmide. Den jag har gått är den RIKTIGA där man först sågar ut formen filar och därefter ska man värma silvret, lägga det i syra, polera och sedan tvätta i ammoniak, och upprepa stegen ett flertal gånger för att "bränna ut" kopparn som finns i 925-silvret. Gör man inte det behålls inte den silvriga ytan fin lika länge.
Den andra varianten av silversmide "kallhamrat??" är att man sågar ut formen, filar till ytorna och därefter läggs smycket i en speciell blandning  för att polera en gång! Ingen värmning här inte...

Detta är nog den största skillnaden på varför priserna på ex namnsmycken varieiar så oändligt på nätet. Ska du köpa, så kolla upp vad det är du köper, så att du inte blir besviken på silvret efter ett tag.

Nedan ser du bilder på några av de smycken jag gjort på kursen.



bilder: mina egna silversmycken


Kommentarer
Postat av: Havis

Hej igen!

Kursen jag gick var värma, syra, polera mm

Vi var 7 st i gruppen, så man fick mycket stöd och råd från läraren. Är jättenöjd!

Vilka fina saker du har gjort.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback