Sov i minus 5

Förra helgen var jag i Jukkasjärvi och bodde i Ishotellet - vilken upplevelse.
Jag har ända sedan jag var barn älskat snö.
Vi flög till Kiruna på torsdagen och var framme vid 2-tiden, 5 timmar tidigare hade vi lämnat lussefirandet på dagis på hemorten. Otroligt hur långt man kommer på några timmar i luften.

Härligt med vitt på marken och minus tio grader i luften, detta behövdes verkligen för julkänslan.

Efter en liten stunds bilresa från flygplatsen var vi framme i Jukkasjärvi, ett litet samhälle som blivit så stort tack vare Torne älv och Ishotellet!

Det jag blev mest imponerad av var hur man tillverkar hela skapelsen, att man har formar gjorda av metall och sprutar sneeze i ett lager på ca en halvmeter som blir till väggar och välvda tak. Hotellet och kyrkan var fortfarande under uppbyggnad, och det var häftigt att se hur man arbetade med isen och snön för att forma de vackra rummen och skapelserna.

Jag var allt lite nervös under kvällen för hur det skulle gå att sova i minus 5 grader. Guiden berättade för oss att man sover gott om man har underställ, torra sockar och mössa på sig i sovsäcken. Jag trodde inte riktigt på det, så jag tog ett extra underställ i fleece också för säkerhets skull. Men vid 3-4 tiden på natten vaknade jag och var jättevarm, då tog jag av mig fleecestället och somnade om ganska snabbt igen. Därefter vaknade jag inte förrän klockan var nästan åtta och personalen kom in med varm lingondricka och sa att det var +2 grader ute!!!
Det var verkligen jättehäftigt!

image29image30image31
bilder: www.icehotel.com

Kommentarer
Postat av: Emelie

oj, vad häftigt det låter!
Vilken upplevelse...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback