Summering del II


fortsättningen...

AUGUSTI
När många återkommit till vardagen igen, anordnade jag Loppis i vårt kvarter. Jag var på en helsida i lokaltidningen samma dag som loppisen, där det var en artikel om mig och förberedelserna inför loppisdagen. Det blev en bra uppslutning och det kom många besökare, och det kändes lyckat.
På kvällen grillade vi och hade kvartersfest på marknadsplatsen. Det är redan bestämt att det blir ny loppis 2010.


SEPTEMBER
Under september månad förberedde jag för Älmhultsdagarna och spanade på butikslokal. Det gick mycket energi till att fundera. Med kompanjon eller ej. Läget. Sortiment. I samma veva kontaktade jag arrangörerna för Huseby Julmarknad, om det fanns plats för mig.
Det växte fram ett koncept att utveckla sin kreativitet. Jag och min blivande kompanjon kontaktade ALMI.
Vägen svängde och det blev nya förutsättningar.

OKTOBER
Jag beslutade mig för att satsa på en butikslokal tillsammans med en tjej med annan verksamhet, men samtidigt behövde jag då avboka min plats på Huseby, vilket inte gick! Istället fick jag planera fullt ut för att vara på Julmarknaden  i 9 dagar i november, och producera varor till det.

Den årliga Må bra-mässan var som vanligt välbesökt och jag hade bra försäljning och träffade många nya människor. Jag marknadsförde kurserna i att utveckla sin kreativitet starkt, och sålde Familjealmanackan med måbra tips. Jag fick ytterligare en sida i lokaltidningen inför mässan - bra PR.

Jag fick förfrågan om att leverera ett stort antal paket till ett företag norröver - och blev jätteglad för det!

NOVEMBER
I början av månaden skapade jag olika varianter av personliga JULKORT, som trycktes på lokalt tryckeri. Jag knåpade ihop julkort och etiketter av snygga papper, texter och nitar. Sydde massor av vetekuddar med doft i och gjöt många ljuslyktor i betong. Allt för att förbereda inför HUSEBY JULMARKNAD.
Det blev långa dagar med varierad folkmängd under julmarknaden. Som tur var hade jag sällskap några dagar - det var mycket värdefullt! Försäljningen gick inte som jag hoppats och därför har jag inte bokat upp mig för nästa år. Än.

Äldsta dottern hade halsfluss i dubbla omgångar och fick antibiotika för det. De yngre barnen vaccinerades mot den nya influensan, men eftersom storan åt antibiotika fick hon vänta. Eftersom hon hade nedsatt immunförsvar var hon väldigt mottaglig. Hon hostade hemskt och hade hög feber i flera dagar. Till slut fick vi bekräftat att hon fått nya influensan innan hon hunnit bli vaccinerad. Det var tuffa dagar.

Sista helgen var det julmarknad i grannbyn på lördagen och på söndagen var det julskyltning i vår by. Jag hade skyltat i bankens fönster och fick även hjälpa till i butiken Raka Sömmar med att dekorera fönstren. Det var verkligen jättekul!

DECEMBER
Jag och en annan kompis bokade in oss i en butikslokal under tre torsdagseftermiddagar/kvällar i december, för att visa upp oss och hoppades på många nya ansikten.

Under månaden har jag också varit med och planerat för skolbibliotekets make-over. Vi skaffade hela soffor, sydde nya gardiner, fixade en fräsch mysplats. Och vi kommer att fortsätta 2010.

På hemmafronten blev barnen allt friskare och vi bakade lussebullar och gjorde julgodis redan första veckan. Det blev julfint i hemmets alla vrår och vi var på Lekolars utförsäljning där vi hittade många julklappar.

Det blev långt jullov och tack och lov var det snö och sol ute, det har blivit en hel del pulk- och skidåkande även här i södra Sverige.

Vi firade jul med familjen på lillejulaftonskväll, med storkusinerna hos farmor och farfar på julafton och med småkusinerna hemma hos oss på juldagen. Den bästa julklappen var Wii som vi fick av mormor och morfar.

Nyårsafton firades med vänner hemma hos oss.


NYA ÅRET
Nu står jag inför flera val.

*Ska jag fortsätta med Fortnox bokföringsprogram, eller ska jag byta till Visma? Någon som kan tipsa    mig? För- och nackdelar?

*Hur mycket mer ska jag satsa på nya produkter i webbshopen
www.tjusigt.nu? Eller ska jag utveckla tjusigt~design ännu mer?

*Jag har bestämt att jag ska köra webbshopen som hobby och hitta ett jobb utöver det - för att träffa människor, det är ganska ensamt att jobba ensam, hemifrån. Jag behöver också se något annat än husets innerväggar - och dataskärmen. Vi har ju ett intressant möbelföretag på orten, jag hoppas att jag får möjlighet till att visa vad jag går för där igen.
För min och familjens skull behöver jag också ha en viss fast inkomst, så vi kan sova bättre om nätterna, och vara piggare på dagarna!

*Rensa, jag kommer att rensa ut lite i taget, en del kommer att läggas på tradera och en del på blocket. Det handlar om kläder, böcker, kökssaker, gardiner, fåtöljer, stolar etc.

*Om någon av er har ett möblemang med Leksandsstolar och snyggt bord därtill, är jag väldigt intresserad av det.


Vi hörs även framöver!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback