Svårt att somna

Hur lång tid får det ta att somna?
Jag har tre små söta flickor 6,5 - 4,5 - 3 år som just nu sover sött, men det har alltid tagit en hel kväll att få dem att somna. Det har ju varit så mysigt att ligga och läsa en bok och därefter släcka lampan och somna (tillsammans, jo jag har ju givetvis också somnat).

Vi, jag och min sambo har testat flera olika varianter:
* Legat i vår (3x90cm) säng och läst tillsammans, men då har det alltid blivit någon som blivit ledsen och besviken för att hon inte fått ligga närmast mamma......
* Läst för var och en och lagt dem i omgångar
* Vi har engagerat våra föräldrar i detta för att få barnen att fatta att man kan somna själv
* Det senaste är nu att vi läser för var och en och därefter säger god natt och sedan går vi ut och "vaktar" på pallen. Vi fick rådet att testa detta men att vi skulle räkna med att det tar säkert 2 veckor innan det funkar. Inget snack, bara tillbaka med barnen i sängen igen.

De små yngsta klarade att somna själva inom 2 dagar!!! Helt suveränt. 
Medan den äldsta tjejjen ju har varit van vid att vi skulle vara hos henne i över 6 år... I kväll har jag suttit utanför hennes rum i över en timma, och hon tjatade på mig att hon inte kunde somna om jag inte kom in på hennes rum. Till slut orkade jag inte stå emot längre - jag gick in och satte mig på hennes skrivbordsstol (i alla fall inte på sängen). I morgon ska jag vara hårdare. Det är JAG som bestämmer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback